Regionaal Archief Zutphen

Archieven van de gemeenten Brummen, Lochem en Zutphen

Zoeken door alles

Actueel

19.jpg

Hieronder vindt u downloadbare PDF's van de presentaties gehouden op de kennisdag 16 februari 2016 in Zutphen.

Mocht u belangstelling hebben voor de placemats van de ochtend- en/of middagsessie, dan kunt u deze via het contactformulier opvragen.

1. Welkom en introductie

2. Wat hebben we gedaan?

3. Workshop architectuuroverzicht

4. Bewaar- en beheerstrategie

5. Kostenoverzicht

6. Kaders beschikbaarstelling

7. Continuïteitsplan

8. Presentatie werkgroep 1: TLMO

9. Bevindingen naar aanleiding van het testen

 

Vrijwilligers zijn met ondersteuning van de medewerkers begonnen met het digitaliseren van alle charters die bij het RAZ worden bewaard. Archief voor archief maken ze de charters schoon, waarna ze foto's nemen.

De administratie van Zutphen voor 1811 is voor veel mensen ontoegankelijk en wordt daardoor vaak niet onderzocht. Dit is jammer, want deze bronnen geven veel informatie over bijvoorbeeld het dagelijks leven, de gebouwen en de bewoners van de stad. Het RAZ is daarom bezig de besluiten en handelingen van het stadsbestuur voor een breder publiek toegankelijk te maken. Deze informatie is voor het grootste deel vastgelegd in de de Memorie- en Resolutieboeken.

Het RAZ heeft de notariële akten van alle notarissen tot 1935 die als standplaats Brummen, Gorssel, Lochem, Warnsveld of Zutphen hadden. Bij elkaar hebben die notarissen vanaf 1811 wel 150.000 akten opgemaakt: hypotheken, verkopen, huwelijkstoestemmingen, veilingen en nog veel meer. Vrijwilligers beschrijven de akten op naam, datum en inhoud. Elke keer als van een notaris alle akten zijn beschreven, wordt de voorouderdatabase bijgewerkt en maken we daarvan melding op de nieuwspagina. Op 1 juli 2015 waren al 100.000 akten beschreven.

Meer informatie over notarissen vindt u in het informatieblad. Via de toepassing Voorouders kunt u de index doorzoeken.

In 2011 startte het RAZ met het indexeren van het bevolkingsregister Laren. Deze gemeente was tot 1971 zelfstandig en voerde dus een eigen bevolkingsadministratie. De gemeente hield de registers in de periode 1851-1939 altijd bij op wijkniveau. Het aardige van dat systeem is – in tegenstelling tot een alfabetisch register voor de hele gemeente – dat je een mooi rondje door een buurtschap kunt maken; je ziet al snel wie waar woonde. Vrijwilligers zorgden ervoor dat de namen uit de registers in de voorouderdatabase kwamen en koppelden scans aan de records. In 2015 werd dit project voltooid.

Lees meer over bevolkingsregisters in het informatieblad of zoek in onze database naar uw voorouders!

Contactgegevens

Spiegelstraat 13-17
7201 KA Zutphen
telefoon: 14 0575 (kengetal niet nodig)
e-mail: regionaalarchief@zutphen.nl

 

 

Openingstijden

Dinsdag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur.

Werkgebied

kaartje